Dve trećine mladih novinara u regionu koristi alate veštačke inteligencije

|   Infotehno
Dve trećine mladih novinara i studenata novinarstva u regionu koristi alate veštačke inteligencije (VI) u svom radu ili obrazovanju, pokazalo je istraživanje o upotrebi VI, koje su sproveli Udruženje novinara Srbije (UNS), Albanski centar za kvalitetno novinarstvo iz Tirane, Medija centar iz Čaglavice i Centar za razvoj omladinskog aktivizma.
Foto: Pixabay

 

Izvor: FoNet

Ostali, pokazalo je istraživanje, ne koriste VI ili nisu sigurni da su programi koje koriste alati veštačke inteligencije, saopštio je UNS.

U regionalnom istraživanju o upotrebi VI u novinarstvu, baziranom na onlajn upitniku i skalama procene, učestvovalo je 493 mladih novinara, studenata novinarstva i srednjoškolaca zainterosovanih za novinarstvo. Od toga je 174 ispitanika bilo iz Srbije, 127 iz Bosne i Hercegovine, 125 iz Albanije i 67 sa Kosova.

Iako dve trećine novinara koristi VI, njena upotreba u redakcijama je značajno manja, gde VI u medijskim kućama sa kojima sarađuju primenjuje tek 30 odsto novinara, navodi UNS,

Novinari, studenti novinarstva i srednjoškolci zainteresovani za novinarstvo u najvećoj meri koriste VI alate za prevođenje tekstova i generisanje sadržaja, a kao najpopularniji alat izdvojili su Chat GPT. Treća najučestalija upotreba VI alatki je automatsko transkribovanje, ističe UNS.

U istraživanju se zaključuje da ispitanici u većoj meri koriste generativne nego analitike, odnosno tradicionalne, VI alate, što to znači da oni u većoj meri koriste AI alate za generisanje novog sadržaja, ideja i prevođenje u duhu jezika, a u manjoj alate koji prepoznaju trendove, analiziraju podatke, proveravaju činjenice i pretvaraju jednu formu u drugu.

Novinari, studenti novinarstva i srednjoškolci zainteresovani za novinarstvo odgovorili su stoga i da bi veštačka inteligencija u najvećoj meri doprinela brzoj proizvodnji vesti - 33,7 odsto ispitanika, što pokazuje da su u najvećoj meri veštačku inteligenciju promatrali kao asistenta koji može da im ubrza rad.

Najveću zabrinutost kod ispitanika izaziva kreiranje lažnih multimedijalnih sadržaja – posebno video snimaka (39,9 odsto) i fotografija (22,2 odsto), a zabrinuti su i zbog generisanja tekstualnog sadržaja koji, što pokazuje da postoji strah od automatizacije pisanja, a to je tradicionalno smatrano suštinskom novinarskom veštinom, dodaje se u saopštenju.

 

Komentari (0)

Ne postoji komentar!

Napišite komentar