Preminuo Serđo Markione

|   Info
Bivši predsednik kompanije "Fijat Krajsler automobili" Serđo Markione preminuo je u 67. godini, u bolnici u Cirihu.
Foto: Fonet

Izvor: RTS, Tanjug

"Desilo se, nažalost, ono čega smo se pribojavali. Serđa, čoveka i prijatelja, više nema", rekao je predsednik Upravnog odbora FCA i šef "Ferarija" Džon Elkan, omiljeni unuk legendarnog Đanija Anjelija, čija porodica i dalje drži "Fijat" pod svojom kontrolom.

FCA je u subotu, nakon sastanaka upravnih odbora ove grupacije, kao i "Ferarija" i "CNH indastrijala", objavio da se Markioneovo zdravstveno stanje, nakon neočekivane komplikacije tokom oporavka od operacije ramena u Švajcarskoj, značajno pogoršalo i da on "neće biti u stanju da se vrati na posao".

Na funkciji u FCA zamenio ga je Majk Menli, koji je u kompaniji bio zadužen za "Džip", izvršni direktor "Fijata" postao je Luis Kamileri, a na čelu "CNH indastrijala" umesto Markionea našla se Suzan Hejvud.

Serđo Markione se pridružio "Fijatu" 2004. godine i vodio je spajanje sa američkim "Krajslerom", koji je pre toga bankrotirao.

Od te dve disfunkcionalne kompanije, koje su bile pred skoro sigurnim propadanjem, izgradio je sedmog na listi najvećih proizvođača automobila u svetu.

Donedavni izvršni direktor FCA je sa funkcije trebalo da ode 2019. godine, ali je već ranije rekao da će izabrati svog naslednika.

Torinska Stampa naziva ga globalnim menadžerom koji je odveo "Fijat" u budućnost i naglašava da je upravo "globalno" reč koja najbolje definiše ono što je oličavao Markione.

Ljubitelj džeza koji je oživeo "Fijat" i "Krajsler"

Markione je ostavio grupaciju FCA bez ikakvog duga, sa očekivanih četiri milijarde evra u kasi na kraju ove godine, kao i plan razvoja koji je izneo prošlog juna, a koji predviđa 45 milijardi evra investicija do 2022. godine i 25 novih modela automobila.

Kada je, kao relativno malo poznati menadžer kanadsko-italijanskog porekla preuzeo kormilo "Fijata", situacija je bila sve samo ne ružičasta.

Jednu od prvih prezentacija onoga što namerava da uradi sa gigantom iz Torina te 2004. izveo je pred analitičarima koristeći kao muzičku podlogu pesme Bobija Mekferina, afroameričkog džez muzičara čije pesme imaju primese repa.

Džez je, kao i kuvanje i kvalitetna vina, spadao u Markioneove strasti.

Tu su se ubrajali i brzi automobili, pre svega naravno marke "Ferari", ali i pored novca koji mu je donelo uspešno upravljanje prvo "Fijatom", a potom i FCA, nije se razmetao preteranim luksuzom.

Čini se da su mu ipak najveća strast bili menadžerski uspesi, a najveći je izveo u januaru 2009. kada je potpisao prvi ugovor o preuzimanju 35 odsto vlasništva "Krajslera", ne potrošivši pritom ni evro iz kase torinske firme.

Nakon izbijanja svetske finansijske krize nekih pola godine ranije, administracija tadašnjeg predsednika SAD Baraka Obame očajnički je tražila spasioca za veliku američku automobilsku marku koje se bukvalno raspadala.

Spasioca je Obama pronašao upravo u Markioneu.

Blumberg podseća da je Markione "Fijat" s ivice bankrota uspeo da dovede na Njujoršku berzu, gde se 13. oktobra 2014. godine oglasilo zvono koje je oznažilo berzanski debi kompanije "Fijat Krajsler automobili NV", sa sedištem u Londonu.

Markioneu je, po stupanju na čelnu poziciju u "Fijatu", deset godina pre toga predata kompanija koja je izgubila više od šest milijardi evra u 2003.

On ju je, međutim, do 2005. godine vratio na staze profita, uspevajući da od "Dženeral motorsa" dobije dve milijarde dolara na ime raskidanja saveza, otpuštajući hiljade radnika, uvodeći nove modele, i smanjujući vreme za izlazak novih modela na tržište na samo 18 meseci sa ranije četiri godine.

Uspeo je da vrednost "Fijata" uveća za više od deset puta kroz restrukturiranje auto-poslovanja i razdvajanje aktiva. Najveće takvo razdvajanje se dogodilo 2015. godine, kada je "Ferari" uspešno lansirao akcije na Milanskoj berzi.

Serđo Markione rođen je 1952. godine u Kjetiju, u italijanskom regionu Abruco, a sa 14 godina emigrirao je u Kanadu sa ocem Končecijom, koji je bio karabinijer, i majkom Marijom. Nakon teških godina prilagođavanja na strani jezik i okruženje, uspeo je da diplomira iz čak tri oblasti, prvo je završio filozofiju, potom prava, a onda i ekonomiju.

Prve važne menadžerske uspehe ostvario je u Švajcarskoj, gde je njegov talenat u ozdravljivanju kompanija koje su upale u krizu primetio Umberto Anjeli, mlađi brat osnivača "Fijata", koji ga je i preporučio upravi u Torinu.