BMW serija 8

|   Zanimljivosti
Mada ima neprestani rast prodaje, Be-em-veu život nije lak. Dobro je poznato, teže je zadržati, nego osvojiti.
Foto: BMW promo

Autor: Nenad Vesić

Nova serija 8 je buduća holivudska zvezda, ali je pritisnuta brojnim konkurentima. Tu su Ferari portofino, dva Aston Martina, de-be11 i ventidž, dva Mercedesova kupea, es i e, i pre svih porše 911.
I zato je morala da bude originalna i vizuelno i tehnički. Novitet liči na pretke, a razlikuje se od pritivnika i niko belo-plave neće optužiti da su plagijatori. Konveksno-konkavne forme, dupli baloni , ajkulin nos i zadnje svetlosne grupe u obliku latiničnog slova el, uz bubrege su karakteristični samo za Be-em-veova vozila.
Serija 8 je široka 1902 mm ili podjednako, kao sve serije 7 još od 2001. godine, što dokazuje da su braća. Dužina lepog kupea iznosi 4,843 m ili kraći je za 5 cm od nedavno penzionisane serije 6, a visok je 1,345 m ili nizak je kao pravi sportski automobil. Međuosovinsko rastojanje je 2,822 m, a skraćeno je zbog dinamičkih karakteristika.
Trud oko uštede mase je delimičan, pošto su vodili računa, da serija 8 ne bude preskupa. Noseći ram je od čelika, a hauba, vrata, krov i prednji pregradni zid su od aluminijuma. Nosač kokpita je od magnezijuma, a centralni tunel je od ugljenikovih polimera. Ako se doplati, mogu da se dobiju krov, kućišta spoljnih rertovizora, rešetke hladnjaka, kao i zadnji usmerivači vazduha napravljeni od ugljenikovih polimera.

Foto: BMW promo

Trenutno postoje dve motorne varijante. Osmocilindraš od 4395 cm-3 je detaljno reprojektovan. Povećan je pritisak ubrizgavanja benzina sa 200 na 350 bara i samim tim je poboljšana i efikasnost za oko 3%. Blok je napravljen od otpornijeg aluminijuma nego ranije, a unutrašnja strana cilindara je metodom električnog luka obložena gvožđem, zbog smanjivanja trenja i veće otpornosti. Radilica je potpuno nova, a na klipove je nanet sloj grafala, zbog povećanja otpornosti i da bi mogli da izdrže veći pritisak u cilindru. Dva turbo-punjača imaju elektronsku kontrolu protoka vazduha. Pokretač razvija 530 ks u oblasti od 5500-6000 o/min, a maksimalni obrtni moment od 750 Nm dostignut je već na 1800 o/min i istu vrednost zadržava u širokom opsegu sve do 4600 o/min.
Ve8 je ugrađen u verziju em850i i donosi ubrzanje od 0-100 za 3,7 s.
Dizel je već dobro poznat. Ima 2993 cm-3, turbo-punjača su dva, direktno ubrizgavanje se odvija pod pritiskom od 2500 bara, maksimumi iznose 320 ks na 4400 i 680 Nm na 1750 o/min. 840de iz mirovanja do sto stiže za 4,9 s.
Oba modela imaju potpuno varijabilni pogon na 4 točka i osmostepeni automatski menjač. Na zadnjoj osovini, primenjen je elektromotor, koji reguliše raspodelu obrtnog momenta između zadnjih točkova. Rad elektromotora kontroliše računar i može da se prosledi do 1500 Nm do točka koji se sporije okreće..
Upravljanje na 4 točka zakreće zadnje točkove za 2,5 stepeni, dok je kod novog Audija a6 ugao zakretanja 5 stepeni.
Osnove vešanja su poznate 30 godina, napred su dvostruka poprečna ramena, pozadi je petostruko vezana integralna osovina. Standard su adaptivni amortizeri i aktivno vešanje izvedeno uvijanjem stabilizatora, ali nema vazdušnih opruga, ni varijabilnog klirensa. Upravljački sistem, ima električnog asistenta i varijabilne prenosne odnose.
Be-em-veov slogan je zadovoljstvo u vožnji, ali sada su supervizori elektronski bezbednosni sistemi . Pored aktivnog tempomata, deluju i asistent pri promeni trake, tu su i automatsko kočenje, automatsko paralelno parkiranje, sa prepoznavanjem slobodnog mesta za parkiranje i automatskom kontrolom : gasa, upravljanja, manevrisanja, kočenja i rada menjača.
Dizajn unutrašnjosti je tradicionalan, i nije tako futuristički kao Audijev, ali samo na prvi pogled. Na ekranu od 12,3 inča prikazuju se instrumenti i ostali podaci vezani za vozilo i pogonski sklop. U središtu je drugi, takozvani kontrolni ekran od 10,25 inča.

Foto: BMW promo

Unutrašnjost modela em850i je ukrašena nerđajućim čelikom, a u verziji 840de je aluminijum. Opcije su lajsne od jasena, a na listi je i piano lak. Standard je audio sistem sa 11 zvučnika, a doplaćuje se za Bauers-Vilkinsov uređaj od 1375 vati sa 16 zvučnika. Sedišta imaju električno podešavanje i memoriju. Sve je podređeno vozaču i suvozaču, a zadnja sedišta mogu da posluže samo putnicima koji nisu viši od 170 cm. Zapremina prtljažnika je 420 l, a obaranjem zadnjih sedišta može da se poveća. Majkrosoft ofis 365 uključuje prikazivanje na ekranu svih mejlova, i uopšte, pretvara auto u pokretnu kancelariju. Integracija pametnih telefona je neizostavna od 2004. godine, a poznato je od ranije i bežično punjenje. Ko želi, može pametnim telefonom da otključava vozilo.
Prodaja serije 8 počinje u novembru tekuće godine. Verzija em850i košta 125000 evra, a i 840de je skuplji od 100 000 evra.